Kaffearom.se

Kaffe på jobbet

Föreställ dig en arbetsplats där det inte finns kaffe. Det går inte, eller hur? Kaffe på jobbet är så fundamentalt att många aldrig skulle få något gjort om det inte gick att få sig en kopp. Lägg till den sociala dimensionen av att samlas runt kaffemaskinen på jobbet och de flesta är nog överens om att det inte går att överdriva betydelsen. Kaffe på jobbet är alltså viktiga saker och ska behandlas därefter. En central fråga blir då vilken kaffemaskin till företaget som köps eller hyrs in. Är du osäker på vad som passar ditt företag? Vi har satt ihop en guide. 

Hyra kaffemaskin – en smidig lösning

Att hyra kaffemaskin till sitt företag har många fördelar och är ett enkelt alternativ till att köpa en eller flera maskiner på en gång. Företagen som erbjuder att hyra kaffemaskiner blir fler för varje år. Ett av de är sol.se som hjälp många företag att stilla kaffebegäret, andra företag nischade på leverans av gott kaffe och kaffemaskiner är exempelvis happyboss.se och officemanagement.se Vad är det då du ska tänka på när det ska väljas en kaffemaskin så ni kan fika på jobbet?
  • Se till att komma överens på företaget vilken typ av kaffe på jobbet ni ska ha. De flesta som hyr ut kaffemaskiner kan hjälpa er att kartlägga behovet vad det gäller smak och utbud.
  • Hur långt kontrakt ska ni skriva? Kommer behovet förändras för att ni blir fler eller kanske färre när fler jobbar hemma?
  • Se till att få bra avtal på installation, service, utbildning och garanti.
  • Vilka möjligheter finns att byta kaffemaskin/er?
  • Kaffe omges ofta av olika hållbarhetsinitiativ och certifikat. Se till att välja det du tror på och verkligen vill stödja. 
  • Räkna ordentligt på hur mycket ni vill betala för kaffe, det finns gott om pengar att spara.

Köpa kaffemaskin till företag

Alternativet till att hyra är såklart att köpa en eller flera kaffemaskiner. Det har också sina fördelar och brukar vanligtvis passa arbetsplatser som har lite färre medarbetare där behovet av service oftast inte är lika stort. Att dra en gräns för antalet medarbetare är svårt eftersom det även till stor del är en fråga om ekonomiskt utrymme. 

  • Det är en investering i företaget, arbetsplatsen och personalen som ökar möjligheterna att göra ett gott arbete.
  • Det blir billigare över tid och har ofta inte samma löpande kostnader som att hyra.
  • Det går att sälja kaffemaskinen eller maskinerna vidare och få tillbaka pengar.